رد شدن به محتوای اصلی

رهایی و آزادی؛ تمایز مفهومی

رهایی و آزادی؛ تمایز مفهومی

نویسنده: شهباز غفوری

واژگان «رهایی» و «آزادی» در گفتار عمومی اغلب به‌جای یکدیگر به‌کار می‌روند، درحالی‌که از منظر مفهومی، فلسفی، حقوقی و اجتماعی دارای تفاوت‌های بنیادین‌اند. بررسی تطبیقی این دو مفهوم نشان می‌دهد که هرچند در برخی بسترها هم‌پوشانی دارند، اما در تحلیل کارکردها، آثار و مصادیق، تفاوت‌های مهمی میان آن‌ها وجود دارد. «آزادی» بیشتر ناظر به حق کنش در چارچوب قانون و نظام حقوقی است، در حالی که «رهایی» بر وضعیت خروج از قیدها و محدودیت‌ها تأکید دارد؛ خواه این محدودیت‌ها قانونی باشند، یا عرفی، روانی و فیزیکی.

در نظام‌های مدرن، آزادی به‌مثابه ساختاری حقوقی تعریف می‌شود که کنش فرد را از طریق نظم اجتماعی هدایت می‌کند. این آزادی، در چارچوب قانون معنا می‌یابد و تنها در صورتی محقق می‌شود که تضاد با آزادی دیگران نداشته باشد. به‌عنوان مثال، آزادی بیان، آزادی تجمع، و آزادی انتخاب از جمله مصادیق این نوع از آزادی‌اند که همه تابع مقررات و قواعد مشخص هستند. در نقطه مقابل، رهایی در مقام گسستن از قیدها مطرح می‌شود؛ از جمله رهایی از زندان، رهایی از سانسور، رهایی از استثمار، یا رهایی از فشارهای روانی. اما رهایی می‌تواند هم‌زمان با مخاطره نیز همراه باشد، زیرا رهایی مطلق از قیود ممکن است به سلب آزادی دیگران بینجامد.

از منظر زمینه‌های کاربرد، «آزادی» بیشتر در حوزه حقوق عمومی، سیاست‌گذاری، نهادهای مدنی و عرصه قانون‌گذاری معنا می‌یابد، درحالی‌که «رهایی» واجد بار ذهنی، فلسفی و حتی جسمانی است. هنگامی که فردی از زندان آزاد می‌شود، واژه «رهایی» به‌کار می‌رود، نه آزادی؛ زیرا تجربه‌ای حسی، درونی و گسسته از ساختارهای رسمی رخ داده است. اما وقتی از «آزادی مطبوعات» سخن می‌گوییم، دقیقاً به ساختاری رسمی و حقوقی اشاره داریم که در قالب قانون تعریف شده است.

یکی از ابعاد مهم تمایز این دو مفهوم در رابطه آن‌ها با محدودیت است. آزادی، پذیرای محدودیت‌های حقوقی و قانونی است و ذات آن با نظم پیوند دارد. اما رهایی، ناظر به گریز از همین محدودیت‌ها است و از این‌رو در برخی موقعیت‌ها ممکن است نه‌تنها با قانون، که حتی با اخلاق، انصاف و عدالت نیز در تضاد قرار گیرد. مثلاً رهایی در بیان، اگر از قواعد گفت‌وگوی اخلاقی و عقلانی خارج شود، می‌تواند به دروغ‌پراکنی، شایعه‌سازی یا مغلطه منتهی گردد و زمینه‌ساز سلب آزادی دیگران شود. بنابراین رهایی الزاماً مثبت نیست و بایستی در بستر خود مورد سنجش قرار گیرد.

رهایی همچنین در گفتمان‌های انتقادی و رهایی‌بخش، از جمله فلسفه سیاسی مدرن، نقد ایدئولوژی و مطالعات پسااستعماری جایگاهی محوری دارد. در این معنا، رهایی اغلب معطوف به گسستن از ساختارهای سلطه و استبداد است: رهایی از استبداد سیاسی، رهایی از نظام‌های استثمارگر اقتصادی، و رهایی از مناسبات نابرابر اجتماعی و فرهنگی. در برابر، آزادی به‌عنوان یک وضعیت حقوقی تثبیت‌شده، به‌سختی می‌تواند چنین قدرت گسست‌زایی داشته باشد. به‌همین دلیل، مبارزات اجتماعی و انقلابی اغلب زبان رهایی را انتخاب می‌کنند، نه آزادی.

در رهایی از استبداد سیاسی، مسئله اصلی سقوط نظامی است که اراده عمومی را سرکوب می‌کند و جانشینی آن با حکومتی برآمده از رأی مردم. در این معنا، رهایی پیوندی وثیق با دموکراسی دارد اما الزاماً دموکراسی را تضمین نمی‌کند. در تاریخ معاصر، بسیاری از انقلاب‌ها که با زبان رهایی شکل گرفتند، نهایتاً به نظام‌هایی غیردموکراتیک منتهی شدند. رهایی از استبداد اقتصادی نیز برچیدن سازوکارهایی چون نابرابری ساختاری، تبعیض در مالکیت منابع، و استثمار نیروی کار را هدف قرار می‌دهد. این نوع رهایی بدون اصلاح بنیادین در نظام توزیع درآمد و فرصت، ناممکن است.

در ساحت اجتماعی و فرهنگی نیز، رهایی به معنای گسستن از کلیشه‌ها و نابرابری‌های تحمیل‌شده است. از رهایی زنان از ساختارهای پدرسالارانه تا رهایی اقلیت‌های قومی و مذهبی از تبعیض‌های نهادینه، همه نمونه‌هایی‌اند از تلاشی برای گشودن امکان‌های برابر زندگی. اما باید توجه داشت که هر نوع رهایی نیازمند ساختاری حقوقی برای تثبیت دستاوردهاست؛ چیزی که آزادی فراهم می‌آورد. اگر رهایی به آزادی منتهی نشود، یا اگر آزادی بدون رهایی تحقق یابد، وضعیت اجتماعی همچنان نامتوازن باقی می‌ماند.

مفهوم «رهایی از فقر» نیز از پرکاربردترین واژگان در سیاست‌های اجتماعی است. این رهایی صرفاً اقتصادی نیست، بلکه با کرامت انسانی، امنیت عمومی و مشارکت اجتماعی نیز گره خورده است. رهایی از بی‌عدالتی و نابرابری، به معنای ایجاد شرایطی است که در آن همه افراد بتوانند بدون تبعیض و فشار، در اجتماع زندگی و پیشرفت کنند. با این‌حال، تحقق این نوع رهایی نیز نیازمند ضمانت‌های حقوقی، نهادهای نظارتی و قانون‌گذاری شفاف است؛ یعنی تحقق آزادی در معنا و عمل.

در نهایت، تعامل میان رهایی و آزادی را می‌توان به شکل رابطه‌ای دیالکتیکی دید. رهایی، شرط مقدم برای دست‌یابی به آزادی است و آزادی، ضامن تداوم رهایی. در غیاب یکی، دیگری دچار اعوجاج و فساد می‌شود. بنابراین، یک اجتماع عادلانه، نه‌فقط به قانون‌مداری و حقوق مدنی نیاز دارد، بلکه به ساختارهای رهایی‌بخش نیز نیازمند است که بتواند اقشار فرودست، گروه‌های به‌حاشیه‌رانده‌شده و نهادهای سرکوب‌شده را به درون عرصه عمومی بازگرداند. تنها در این صورت است که آزادی به تجربه‌ای همگانی، ماندگار و باثبات تبدیل می‌شود.

مطالب پرخواننده

شیکیتا گانای؛ پذیرش آن‌چه نمی‌توان تغییر داد

شیکیتا گانای؛ پذیرش آن‌چه نمی‌توان تغییر داد نویسنده: شهباز غفوری «شیکیتا گانای» (Shikata ga nai) عبارتی است ژاپنی که به‌سادگی می‌توان آن را به این معنا ترجمه کرد: «کاری نمی‌توان کرد» یا «چاره‌ای نیست». اما فراتر از یک جمله‌ی ساده‌ی تسلیم، این مفهوم در فرهنگ ژاپنی ریشه‌ای عمیق در واقع‌گرایی، تاب‌آوری و نگاه کاربردی به محدودیت‌های زندگی دارد. ژاپنی‌ها با گفتن این عبارت، در برابر شرایطی که فراتر از کنترل آن‌هاست، حالت پذیرش فعالانه‌ای اتخاذ می‌کنند. نه از سر انفعال، بلکه برای آن‌که نیروی ذهنی و عاطفی خود را بر آن‌چه می‌توان تغییر داد متمرکز کنند. در بسیاری از موقعیت‌ها، انسان‌ها با پدیده‌هایی روبه‌رو می‌شوند که خارج از اراده و اختیار آن‌هاست: از بلایای طبیعی تا اشتباهات تاریخی، بیماری، مرگ، شکست‌های ناگهانی یا بی‌عدالتی‌های ساختاری. در این موقعیت‌ها، انکار، خشم، یا مقاومت مداوم، تنها منجر به فرسایش ذهنی و سردرگمی بیشتر می‌شود. شیکیتا گانای، روشی برای مدیریت این واقعیت‌هاست؛ نه با فرار، بلکه با پذیرش خردمندانه. این پذیرش البته به معنای کنار کشیدن از اق...

میهن دوستی: تعلق، فردیت و همبستگی انسانی

میهن‌دوستی: تعلق، فردیت، و همبستگی انسانی نویسنده: شهباز غفوری میهن‌دوستی، در ساده‌ترین معنای خود، به احساسی از تعلق و علاقه به سرزمینی گفته می‌شود که فرد در آن زاده شده، زیسته یا به آن احساس خانه‌بودگی دارد. این احساس، برخلاف بسیاری از برساخته‌های ایدئولوژیک، نه محصول مهندسی اجتماعی بلکه بازتابی از تجربه‌ی زیسته، حافظه‌ی بدنی، خاطره‌ی جمعی و پیوندهای عاطفی انسان با مکان است. میهن‌دوستی برآمده از تماس طولانی‌مدت فرد با یک اقلیم، زبان، سبک زیست، فضای شهری، معماری، و روابط انسانی خاص است که در گذر زمان بدل به بخشی از موجودیت شخصی می‌شود، بی‌آنکه الزاماً مستلزم نفی دیگران یا حذف تفاوت‌ها باشد. این احساس، در شکل اصیل و طبیعی خود، هم‌زاد فردیت است. انسان می‌تواند به مکان خود دلبسته باشد، بی‌آنکه این دلبستگی را به نفرت از مکان‌های دیگر یا انسان‌های متفاوت ترجمه کند. درست برخلاف ملی‌گرایی که بر همگن‌سازی اجباری تکیه دارد، میهن‌دوستی به تفاوت‌ها احترام می‌گذارد؛ زیرا نقطه‌ی آغاز آن، فرد است نه «ملت» به‌مثابه یک کل انتزاعی. در میهن‌دوستی، فرد با تمام ویژگی‌های انسانی‌اش، از...

دومینوی سقوط پایتخت

دومینوی سقوط پایتخت، مصوبه «صدور پروانه ساخت در اراضی ذخیره» توسعه و نامانا با اولویت درآمدزایی نویسنده: شهباز غفوری چند روز پس از تصویب این مصوبه، نگرانی‌های متخصصان و دست‌اندرکاران عرصه‌ی شهرسازی دامن پایتخت را دربرگرفته است. هدف اعلام‌شده برای افزایش درآمدزایی و تسهیل ساخت در زمین‌هایی با وضعیت توسعه‌ای نامشخص، در عمل به سیاستی منجر شده که بدون بررسی فنی، امنیتی و محیط‌زیستی، زمینه‌ساز خسارت‌های طولانی مدت برای شهر خواهد بود. ارجحیت درآمد بر امنیت کالبدی: این طرح در شرایطی اجرایی شد که هیچ تضمینی برای ساخت ایمن ساختمان‌ها و تجهیزات خدماتی ارائه نمی‌دهد. پروانه‌هایی که صرفاً بر مبنای درآمد فروخته می‌شوند، بدون آنکه تکنولوژی مناسب مقاوم‌سازی، سیستم‌های ایمنی یا مانایی محیطی بررسی شده باشند، صادر می‌شوند. در نتیجه، ممکن است در مناطقی با خاک حساس یا در مرزهای خطر فرونشست یا ایستایی روبه‌رو شویم. نبود حضور کارشناسی شهرسازان: بررسی تأثیر نتیجه این تصمیم بر طراحی‌های شهری، زیرساخت و کیفیت عمرانی شهری، حتی به صورت حداقلی هم انجام نشده است. مهندسان عمران یا برنامه‌ریز...

بازسازی، نه بازمعماری

بازسازی، نه بازمعماری: تأملی بر مسابقه طراحی برای ساختمان شیشه‌ای نویسنده: شهباز غفوری ساختمان شیشه‌ای صداوسیما، از آثار ماندگار دفتر عبدالعزیز فرمانفرمائیان، تنها یک بنای اداری نیست؛ بلکه بخشی از حافظه‌ فضایی و رسانه‌ای ایران است. این ساختمان که در اواخر دهه ۱۳۴۰ طراحی شد، از نمونه‌های برجسته معماری بروتالیستی در سطح آسیا و حتی جهان به‌شمار می‌رود. ترکیب شفافیت مدرن در نمای شیشه‌ای با صراحت سازه‌ای بتن، در کنار نسبت‌های فضایی هوشمندانه، این اثر را به نمادی از آفرینش معماری در بستر فرهنگ ایرانی بدل کرده است. ساختار حجمی، نقشه‌ها و مواجهه دقیق این ساختمان با محورهای شهری پیرامون، نشان از درکی عمیق از هم‌نشینی عملکرد، فرم و معنا دارد. در چنین سطحی از اصالت و استناد، هرگونه اقدام برای بازتعریف فرم یا برگزاری مسابقه‌ طراحی می‌تواند با خطر کاستن از لایه‌های حافظه‌ معماری همراه شود. رویکرد بازسازی در اینجا نیازمند دقتی فراتر از نوآوری است؛ و وفاداری به اصالت را طلب می‌کند. اعلام استفاده از الگوی مسابقه معماری برای بازسازی این بنا از سوی نهادهای متولی، و ارجاع به ت...

میهن دوستی و ملی‌گرایی؛ دو رویکرد متفاوت به تعلق و هویت

میهن‌دوستی و ملی‌گرایی؛ دو رویکرد متفاوت به تعلق و هویت نویسنده: شهباز غفوری میهن‌دوستی و ملی‌گرایی، دو مفهومی هستند که در نگاه نخست، شباهت‌های زیادی به هم دارند، اما در باطن، تفاوت‌هایی بنیادین و تعیین‌کننده میان آن‌ها وجود دارد. این دو رویکرد، هر یک نحوه‌ای متفاوت از فهم تعلق به مکان، هویت جمعی، و نقش فرد در اجتماع را عرضه می‌کنند؛ تفاوتی که نه تنها در حوزه نظری، بلکه در عمل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز پیامدهای عمیقی دارد. در این یادداشت، به مقایسه‌ی این دو مفهوم می‌پردازیم تا بتوانیم روشن‌تر دریابیم که چرا تمایز میان میهن‌دوستی و ملی‌گرایی بیش از آن‌که ظاهری باشد، ماهوی است. در اصل، میهن‌دوستی احساسی است طبیعی، زیسته، و ریشه‌دار در تجربه‌ی فرد با مکان و زمان. فرد میهن‌دوست، محل تولد، زیست، و خاطرات خود را دوست دارد، بی‌آنکه این دلبستگی مستلزم حذف یا انکار دیگران باشد. میهن‌دوستی بر پایه‌ی احترام به فردیت هر انسان شکل می‌گیرد و فرد را در مرکز تجربه قرار می‌دهد. برعکس، ملی‌گرایی ساختاری ایدئولوژیک است که هویت جمعی را به شکل انتزاعی و یکپارچه تعریف می‌کند و افراد ر...

هفده اصل زیبایی‌شناسی ایرانی

۱۷ اصل زیبایی‌شناسی ایرانی نویسنده: شهباز غفوری زیبایی‌شناسی ایرانی نه مجموعه‌ای پراکنده از سلیقه‌ها و ذوق‌ها، بلکه شبکه‌ای ژرف و پیوسته از ادراک، معنا، فرهنگ و تجربه تاریخی است. در طول هزاران سال، از خط میخی ایلامی تا کاشی‌کاری صفوی، از باغ ایرانی تا خوشنویسی نستعلیق، و از خانه‌ای روستایی تا آیین‌های مردمی، نوعی نگاه ویژه به زیبایی در ایران شکل گرفته که با واژگان غربی به‌تمامی قابل وصف نیست. این یادداشت، با تکیه بر واژگان فارسی اصیل و تحلیل مفهومی، تلاش می‌کند ۱۷ اصل بنیادین این زیبایی‌شناسی را بازشناسایی و طبقه‌بندی کند؛ اصولی که نه تنها ریشه در رسوم دارند، بلکه همچنان قابلیت تفسیر و به‌کارگیری در هنر، طراحی، معماری و فرهنگ معاصر ایران را دارا هستند. نظام زیبایی‌شناسی ایرانی را باید نه صرفاً در جلوه‌های بصری، بلکه در ساختار ذهنی و هستی‌شناختی فرهنگ ایرانی جست. به همین دلیل، هر اصل معرفی‌شده، هم به‌مثابه یک تجربه حسی و هم یک نگرش وجودی قابل درک است. در ادامه، این ۱۷ اصل با شرح دقیق، تحلیل معنایی و جایگاه فرهنگی‌شان معرفی می‌شوند. ۱. زاستار (هم‌آوایی با خلقت): این اصل...

حافظه‌ای که زنده نیست

حافظه‌ای که زنده نیست نویسنده: شهباز غفوری نظم ذهنی، برای بسیاری، از طریق ثبت و طبقه‌بندی پیوسته‌ی افکار و ایده‌ها حاصل می‌شود. عده‌ای برای این منظور به سراغ سیستم‌های یادداشت‌برداری دیجیتال می‌روند؛ ساختارهایی که نوشتن را به معماریی از پوشه‌ها، پیوندها و بازیابی‌های بعدی بدل می‌کنند. در نگاه نخست، چنین سامانه‌ای نشانه‌ای از کنترل ذهنی، دقت فکری، و پایداری معناست. اما زیر این ساختار منظم، روندی پنهان جریان دارد: ایستایی تجربه و مرگ تدریجی تفکر در لحظه. ذخیره‌سازی، اگر به عادت تبدیل شود، به‌جای اینکه به گسترش ظرفیت ذهنی منجر شود، به تمرکز بر گذشته‌هایی می‌انجامد که دیگر نه واقعی‌ هستند، نه مفید. آنچه روزی به انگیزه‌ای زنده پیوند داشت، حالا در قالب فایل‌ها و پوشه‌هایی بی‌جان قرار گرفته است که تنها به شرط مراجعه‌ای دوباره، دوباره فعال می‌شوند و اغلب هرگز نمی‌شوند. ذهن، در این مسیر، از زیستن در اکنون بازمی‌ماند و به مدیریت انبارهای شناختی مشغول می‌شود. هر نوشته‌ای، به‌محض آن‌که برای بایگانی تولید شود، بخشی از قابلیت سیال خود را از دست می‌دهد. ایده‌ها، به‌جای اینکه ابزارهای ح...

کربن صفر: فراتر از اصول معماری احیاگر

فراتر از کربن صفر: اصول معماری احیاگر نویسنده: شهباز غفوری مفهوم ساختمان‌های کربن صفر؛ یعنی سازه‌هایی که به‌اندازه انرژی مصرفی خود تولید می‌کنند، گامی مهم در مسیر معماری مانا محسوب می‌شود. با این حال، در مواجهه با چالش‌های پیچیده اقلیمی، صنعت معماری به سمت چشم‌اندازی بلندپروازانه‌تر حرکت کرده است: معماری احیاگر. طراحی احیاگر تنها به کاهش آسیب قانع نیست؛ هدف آن بازسازی و غنی‌سازی اکوسیستم‌ها، ارتقای کیفیت زندگی انسان و تقویت پیوندهای اجتماعی است. در این دیدگاه، ساختمان‌ها نه موجودیت‌های منفعل، بلکه بازیگرانی فعال در بهبود محیط زیست تلقی می‌شوند و نگرشی جامع به پایداری ارائه می‌کنند که فراتر از معیارهای انرژی است و شامل تنوع زیستی، چرخه‌های آب، مصالح و رفاه اجتماعی نیز می‌شود. اگر پایداری به کاهش آسیب تمرکز دارد، احیاگری به مشارکت مثبت می‌اندیشد. معماری احیاگر ساختمان‌ها را به عنوان عاملان اکولوژیک و اجتماعی در نظر می‌گیرد؛ سازه‌هایی که می‌توانند کربن جذب کنند، خاک را بازسازی کنند، آب را تصفیه کنند و سلامت ذهنی و جسمی کاربران را ارتقا دهند. این تغییر پارادایم نشان‌دهنده درکی ...

زبان‌شناسی مفاهیم کلیدی در شهرسازی

زبان‌شناسی مفاهیم کلیدی در شهرسازی نویسنده: شهباز غفوری زبان به عنوان نظامی از نشانه‌ها و معانی، نه تنها ابزار انتقال مفاهیم است بلکه در شکل‌گیری فهم ما از جهان و فضای زیست‌شده‌مان نقش بنیادی دارد. در حوزه شهرسازی، واژگان و مفاهیم کلیدی همچون بافت ، توسعه ، زیرساخت ، محله ، فضا ، هویت ، و پایداری تنها تعاریف فنی نیستند؛ بلکه حامل بار معنایی، تاریخی و گاه ایدئولوژیک هستند که بر تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های شهری اثرگذارند. زبان‌شناسی به ما این امکان را می‌دهد که به ریشه‌های معنایی این مفاهیم بازگردیم و نحوه شکل‌گیری، تحول و کاربست آن‌ها را در گفتمان حرفه‌ای و عمومی تحلیل کنیم. بسیاری از اصطلاحات رایج در ادبیات شهرسازی، به ویژه در ترجمه و اقتباس از منابع غربی، دچار تغییر معنا یا کج‌فهمی شده‌اند که در نهایت به انحراف تصمیم‌گیری‌ها در برنامه‌ریزی و طراحی شهری منجر می‌شود. به عنوان مثال، واژه بافت در زبان فارسی بار معنایی خاصی دارد که در ترکیب با اصطلاحات تخصصی نظیر بافت فرسوده یا بافت تاریخی گاه دچار ابهام می‌شود. در حالی که در زبان انگلیسی واژه‌ه...

مصالح زنده: میسلیوم، جلبک و کامپوزیت‌های باکتریایی

مصالح زنده: میسلیوم، جلبک و کامپوزیت‌های باکتریایی نویسنده: شهباز غفوری مفهوم مصالح زنده مرز میان زیست‌شناسی و ساخت‌وساز را دگرگون کرده است. برخلاف مصالح سنتی که ماهیتی بی‌جان و ایستا دارند، مصالح زنده قادر به رشد، سازگاری و حتی خودترمیمی هستند. این مصالح با بهره‌گیری از میکروارگانیسم‌ها، سلول‌های گیاهی و سایر عوامل زیستی، سامانه‌هایی پاسخگو و احیاگر برای محیط ساخته‌شده ایجاد می‌کنند. میسلیوم، جلبک و کامپوزیت‌های باکتریایی به‌عنوان نامزدهای پیشرو در آینده طراحی زیست‌یکپارچه در حال ظهورند و تولید کم‌کربن، چرخه‌های حیات بسته و ویژگی‌های زیبایی‌شناسانه نوینی را ارائه می‌دهند که مرز میان طبیعت و معماری را محو می‌سازد. میسلیوم: شبکه‌های قارچی به‌عنوان عناصر سازه‌ای میسلیوم، شبکه ریشه‌ای قارچ‌ها، به‌عنوان ماده‌ای سبک و زیست‌تخریب‌پذیر برای ساخت‌وساز مورد توجه قرار گرفته است. زمانی که بر روی ضایعات کشاورزی پرورش یابد، به پانل‌هایی متراکم و اسفنج‌مانند تبدیل می‌شود که ذاتاً مقاوم در برابر آتش و عایق حرارتی هستند. امروزه کامپوزیت‌های میسلیومی در بسته‌بندی و سازه‌های مو...